Sidor

torsdag 25 juni 2009

GIRAFF-MÖNSTER



Här fár ni mönstret till "Giraffen". Ni fár det utan färgbyten dá jag överláter till var och en att virka sitt eget djur. Jag ger er huvud och kropp och förslag pá öron, svans, ben, horn och hár. Det är givetvis fritt fram att experimentera. Gör kroppen längre, tjockare/ halsen kortare. Ni har fria händer. Ha det sá kul!

Giraffen är virkad efter samma princip som amigurumis dvs med fasta maskor och runt, runt utan luftmaskor eller smygmaskor när man byter varv.


KROPPEN:

Bottenplattan/magen virkas oval



Lägg upp 17 lm

Varv 1 : Virka 4 fm i 2:a lm, 14 fm, 4 fm i sista lm, 14 fm = 36 fm

Varv 2 : *2 fm i nästa fm* = 8fm, 14 fm, *2fm i nästa fm* = 8fm, 14 fm = 44fm

Varv 3 : *1 fm, 2 fm nästa fm* = 12 fm, 14 fm, *1 fm, 2 fm i nästa fm* = 12 fm, 14 fm = 52 fm

Varv 4 : *2 fm, 2 fm i nästa fm* = 16 fm, 14 fm, *2 fm, 2 fm i nästa fm* = 16 fm, 14 fm = 60 fm

Varv 5 . *3 fm, 2 fm i nästa fm* = 20 fm,14 fm, *3 fm, 2 fm i nästa fm* = 20 fm, 28 fm = 68 fm (dvs avsluta varv 5 mitt bak, nu räknas alla varv härifrán)



Varv 6 - varv 21 virkas 1 fm i varje fm

Varv 22 - varv 45 minska med 6 fm vart 4 e varv. ( minska de 3 första fm pá varvet och de 3 sista fm pá varvet dvs mitt bak pá ryggen) = 30 fm

Varv 46 - varv 73 virkas 1 fm i varje fm.



HUVUDET:

Varv 1 : gör en magisk ring med 6 fm

Varv 2 : Virka 2 fm i varje fm = 12 fm

Varv 3 : * 1 fm, 2 fm i nästa fm* = 18 fm

Varv 4 : * 2 fm, 2 fm i nästa fm* = 24 fm

Varv 5 : * 3 fm, 2 fm i nästa fm* = 30 fm

Varv 6 - varv 15 1 fm i varje fm.


Sy ihop huvudet med halsen 10 maskor
Stoppa kroppen



Börja virka pá kroppen med början mitt bak (pá ryggen) och virka fast huvudet,
minska 2 fm i varje varv i skarven mellan huvud och kropp.




Varv 1 : 10 fm, minska 1 fm, 20 fm, minska 1 fm, 10 fm = 38 fm

Varv 2 : 10 fm, minska 1 fm, 18 fm, minska 1 fm, 10 fm = 36 fm

Varv 3 : 10 fm, minska 1 fm, 16 fm, minska 1 fm, 10 fm = 34 fm
upprepa till varv 10 = 20 fm

Stoppa huvudet och resten av kroppen

Varv 10 : minska var 3 fm

Varv 11 : minska var 2 fm, sy ihop.

Nu är kroppen färdig


BEN:

Varv 1 : magisk ring med 6 fm

Varv 2 : Virka 2 fm i varje fm = 12 fm

Varv 3 : 1 fm, 2 fm i nästa fm = 18 fm

Varv 4 -virka fm till du fátt den lángd du vill ha.

Stoppa benen


ÖRON:

Varv 1: magisk ring med 6 fm

Varv 2 : Virka 2 fm i varje fm

Varv 3 - virka fm tills du fátt den lángd du vill ha

Stoppas inte.


SVANS:

Varv 1 : magisk ring med 6 fm

Varv 2-virka fm tills du fátt den längd du vill ha

Stoppas inte


HORN:

Varv 1 : magisk ring med 6 fm

Varv 2 : 2 fm i nästa fm = 12 fm

Varv 3 : virka ihop 2 och2 fm

Varv 4 - virka fm tills du fátt den längd du vill ha

Stoppas inte


HÁR/MAN:

Lägg upp 20 fm

Virka 3 fm i varje lm.


ÖGON:

Varv 1 : gör en magisk ring med 6 fm i svart garn

Varv 2: 2 fm i varje fm = 12 fm i vitt garn


Ni är välkommna med frágor, kritik, förslag till förändring/förbättring etc
Visa gärna upp era djur!

89 kommentarer:

  1. Jättefint mönster och väldigt snällt av dig att du delar med dig :)

    SvaraRadera
  2. Åh vilken fin giraff hamnade genast i mina favoriter!

    SvaraRadera
  3. Så söt...har just börjat virka själv...hmmfår se hur det ska gå...försa gången srn skoltider!!!

    hälsningar Millan ♥

    SvaraRadera
  4. Jättefin. Tack för att du delar med dig. Kanske nåt flickorna skulle gilla detta. Iaf den minsta.

    Kram
    /Ewa

    SvaraRadera
  5. Tack för beskrivningen, fast för nån som inte kan virka så är det lite som att läsa kinesiska. Jag kanske kan återkomma när jag lärt mig virka... Den är så braksöt, giraffen....

    SvaraRadera
  6. Tack! Vad kul! Ska förhoppningsvis testa om inte alltför länge. Men vad använder du för garn?

    SvaraRadera
  7. Jätte-snygg - den virkar jag gärna! /Emilia

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset, den ska jag kolla in!!!

    SvaraRadera
  9. Nu finns en giraff virkad med ditt mönster på min blogg! Ser inte riktigt ut som din, men jag har följt mönstret till kroppen och huvudet iaf...tack!

    SvaraRadera
  10. vad du är duktig! har kikat runt här hos dig och du gör ju hur mkt som helst! väldigt fina saker - har såklart addat dig till min blogg-koll!

    SvaraRadera
  11. Sa jattefin! Det kommer bli min semester-virkning. 1000 tack for att du delar med dig av detta kanon-monster. (Sorry, UK keyboard...)

    SvaraRadera
  12. Hej, jag är nybörjare. Hittade ditt superfina giraffmönster och gick glad i hågen och köpte garn. Nu fattar jag inget. Var ett funkar bra, men sen... Vad menas med de inom * och helt plötsligt en 8. Omnågon kan förklara blir jag jätteglad;-)
    MVH
    //Emma

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Tusen tack för att du delar med dig av mönstret till supersöta giraffen! Jag har inte virkat efter mönster tidigare (det har blivit en del grytlappar haha*) men det gick faktiskt riktigt bra! Jag gjorde en i regnbågens alla färger läs: de garn jag hade hemma.. döpte honokm till Greger :) Jag måste ha använt en för stor virknål för han blev så "hålig" Vilken virknål ska man använda för bästa resultat?
    Tack för en superblogg! Keep up the good work! /J

    SvaraRadera
  14. Hej! Dina giraffer är helt otroligt fina! Sitter här och försöker återskapa en själv, har gjort hela kroppen och halva huvudet. men jag har en fråga, hur ska man göra för att det inte ska vrida sig så mycket när man byter varv? För på min kropp har det nästan vridit sig ett halvt varv, så det kommer nästan fram på framsidan av halsen. Kan man göra något åt det? Hoppas någon förstår min fråga. MVH Catrine

    SvaraRadera
  15. Anonym 1: * betyder upprepa. om man virkar 2 fm i varje fm 4 gánger blir det 8.

    Anonym 2: vid varje varv vrids virkningen, alltsá máste garnbytet göras en maska fárre än varvet innan

    Hoppas att jag har förklarat mej. Det är inte lätt att göra ett mönster sá att andra förstár, har jag märkt. JAG ser det ju sá klart. Uppskattar att ni frágar och har synpunkter.

    SvaraRadera
  16. Hej och tack för en bra beskrivning på giraffen. Jag blev förälskad i giraffen direkt! Nu är min första amigurumi klar. Den blev ganska lik din i färgsättningen men jag håller på att lära mig denna ädla konst och då är väl imitation en bra väg?

    SvaraRadera
  17. Underbar! En sån måste jag göra som sällskap till min stickade elefant Torkel! Tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera
  18. Nu finns det ytterligare ett exemplar av din populära giraff. Väldigt bra och tydligt mönster att följa! Tack! Om jag skulle göra en till, kommer jag använda slumpgeneratorn för ränderna.

    SvaraRadera
  19. Jeg kan overhode ikke hekle, men denne mååå jeg prøve meg på, altså!!! Rååååstilig!!! :)

    SvaraRadera
  20. Her er mine foreløpige sjiraffer:

    http://www.galskap.net/?p=442

    og

    http://www.galskap.net/?p=502

    Takk for herlig oppskrift!!!

    Ps! Det blir nok flere sjiraffer etterhvert!

    SvaraRadera
  21. Här är min giraff, tack för att du delade med dig av detta mönster http://spacepingo.blogspot.com/2009/09/giraff-klar.html

    SvaraRadera
  22. hejsan!
    älskar din giraff. jag har gjort en liten länkning till dig i min blogg om just virkning. hoppas det är ok.
    ha en skön helg. maria

    SvaraRadera
  23. jättefin, ska länka till denna! Antar att det är okej.

    SvaraRadera
  24. Hej! Tack så mycket för mönstret, jag har precis virkat klart min giraff och blev riktigt nöjd:) passade på att länka till dej också^^

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Jag har börjat virka på den söta giraffen och skulle gjärna vilja byta färger på den som din är, hur många varv virkar du med samma färg innan du byter? Tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  26. Jag är ny på detta & jag fattar ej de först:
    Lägg upp 17 lm (är det ej lite få med tanke på att det första varvet skall bli 36 fm????)
    /Wero

    SvaraRadera
  27. Jag klura ut det! Jag tänkte börja med att sticka runt därför jag ej fick ihop det. :D

    SvaraRadera
  28. Fin giraff! Tänkte testvirka den, men har inte bestämt i vilket garn. Hur hög är den på ett ungefär i ditt garn? =)

    SvaraRadera
  29. Hejsan, jag är dansk, men förstår så någonlunda svensk, men en fråga har jag - vad är en "magisk ring"?

    Dyhr

    SvaraRadera
  30. Vilken jättefin giraff!!!

    SvaraRadera
  31. Jättefin! Och ngn gång ska jag lära mig att virka, under tiden försöker jag övertyga mamma om att hon ska börja virka....;-)

    SvaraRadera
  32. Har börjat nu. Det ska bli en Dinosaurie. Kommer snart bild.
    Camilla

    SvaraRadera
  33. Har virkat två giraffer, åh va fina de blir! Supermönster, TACK för att du delar med dig!

    Jag undrar bara vilket garn och vilken storlek på virknål ni alla använder. Tror att jag använder för grov nål eftersom mina inte blir tillräckligt fasta för att benen ska "bära", de lägger sig liksom rakt ut och giraffen ligger på magen. Ganska söt ändå i och för sig. :)

    SvaraRadera
  34. Anonym: Det beror ju pá vilket garn du använder men regeln är vál att det ska virkas sá pass tätt att det inte blir "háligt" och sá att fyllningen inte syns. Prova att sy pá benet ett varv till, och stoppa det lite hárdare.

    SvaraRadera
  35. Hej!

    Vilken underbart söt och häftig giraff! Passar perfekt till present till alla små nyfödda bebisar! Har påbörjat min första och har kommit till minskningen av kroppen, hur gör jag då? Får inte till det riktigt! Dessutom tror jag att jag har avigsidan utåt så detta får bli en modell att minnas!
    Oerhört tacksam för svar!

    /Sara

    SvaraRadera
  36. Anonym: Du fár nog förklara dej lite bättre, jag vet inte var du har kört fast eller om det bara ár sá att du inte kan minska.....

    SvaraRadera
  37. men alltså, den svartvitrandiga som du har som "presentationsbild", det måste väl ändå vara en zebra?! kan du inte göra om ditt giraffmönster till en hästform också. eftersom jag inte är lika duktig som dig på att virka så vågar jag mig nog inte på att försöka själv. snääälla ;)
    men annars, om jag vill göra kroppen längre, då gör jag väl fler lm från början? och så får jag lägga till fler fm sen (om jag kan göra mig förstådd). för då skulle kroppen bli mer proportionerlig till huvudet, om jag gör en häst då vill säga.. :P för som giraff är den perfekt :D

    SvaraRadera
  38. Linda:
    Jag kommer inte att lägga ut ett nytt mönster. jag har som sagt lagt ut ett grundmönster och sá fár var och en själva utveckla det

    SvaraRadera
  39. Jag är på varv 22 nu och tror jag fått en hjärnblödning för jag kan inte få till det med att minska 3 maskor i början och tre maskor i slutet. *rodnar och skäms*
    HUR gör jag? Hoppas någon kan förklara!

    SvaraRadera
  40. Tusen takk for kjempefin oppskrift!

    Nå har jeg heklet min første giraff, og den ser du her: http://bineshule.blogspot.com/2010/03/en-giraff.html

    Jeg ser nå at jeg har gjort det litt feil når jeg skal minske - jeg minsket nok for få, så den "knekken" i ryggen ble ikke helt riktig. Men den ble da ikke så aller verst. Synes det var vanskelig å sy på alle delene, spesielt å få føttene sydd godt nok på til å holde giraffen oppe. Stappet i masse fyll, men tror kanskje jeg burde hatt mer fyll i kroppen. Feilen var nok at jeg ikke fylte kroppen før jeg begynte å sette på hodet, så det ble trangt å stappe det hardt nedi.

    Må nok lage en til nå som jeg har prøvd en gang og lært litt ;)

    SvaraRadera
  41. Jag älskar denna giraff... men har inte börjat virka :(

    SvaraRadera
  42. Min giraff är klar! Tusen tack för mönstret!!! Jag har ett syskonbarn som kommer att bli överlyckligt!!! (Sen har jag fem syskonbarn till, så det är bara att fortsätta virka.) Ska försöka länka till bilder på min giraff..
    http://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?pid=3824834&id=597467861&fbid=378363172861
    http://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?pid=3824833&id=597467861&fbid=378363072861
    http://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?pid=3824832&id=597467861&fbid=378362897861
    /Jenny

    SvaraRadera
  43. Älskar mönstret! Bestämde mig direkt för att göra en älg till min lilla gudson i ettårspresent (hans föräldrar älskar att jaga...). Men jag förstår inte riktigt hur du gjort hornen till älgen. Kan du lägga ut beskrivning på dem också?

    /Mari

    SvaraRadera
  44. Jag måste bara säga att du är flitig, så mycket roligt du gjort. Kramis Åsa (^_^)

    SvaraRadera
  45. Gud vilket fint mönster, jag kan inte virka alls, men vill så gärna göra denna giraff! Jag kan virka fm & lm men för mig är det som att läsa kinesiska,efter 4 fm i sista lm står det 14 fm. Det förstår jag inte, ska jag vända då? Men är isf inne på varv 2?

    SvaraRadera
  46. Åh, det här vill jag virka! Synd bara att jag har så många andra virk- och stickprojekt igång som mamma tycker ska bli färdiga först.

    SvaraRadera
  47. Jag gjorde giraffen i ett självrandande garn, mycket praktiskt eftersom man slipper byta garn hela tiden. Jag gjorde lite småändringar här och där och la till en man genom att knyta ryaknutar.

    Här är min giraff: http://tehus.blogspot.com/2010/09/le-giraff-sont-nom-nom.html

    SvaraRadera
  48. å vad sööööt jag måste virka den någon gång!!!

    SvaraRadera
  49. Hej! Har du någon bild på manen? Min blir som en korkskruv.... Jag la upp lösa (som en fläta) och gjorde sedan 3 fasta i varje lösa maska.... Verkar konstigt. HJÄLP

    Ulrika

    SvaraRadera
  50. Tack för mönstret, nu finns en färdig giraff att kika på i min blogg! /Ella

    SvaraRadera
  51. Ulrika: Jag har inget foto men du har gjort precis som jag. Det är meningen att det ska bli korkskruvar.

    SvaraRadera
  52. Hej... :)

    Tack för ett jättebra mönster! :) Det är bara en sak jag inye riktigt fattar och det är det här med färgbytet. Om jag har 68 maskor och vill byta färg, ska jag då bara virka 67 på nästa varv och sen byta eller hur gör jag? Är rätt så ny på detta och har slitit upp ett antal varv eftersom virkningen vrider sig och jag inte förstår hur jag ska fixa det...

    Tacksam för ev hjälp. :)
    //Anna

    SvaraRadera
  53. Hej!! Stort tack för att du delat med dig av detta fina mönster. Jag älskar giraffer o det var så roligt att få göra en "egen". Jag har länkat till dig i min blogg o hoppas att det är ok?!!

    http://sockerochmirakel.blogspot.com/2011/01/giraffen-flyttar-in.html

    Min dotter blev alldeles överlycklig!!

    Trevlig helg

    // LInda

    SvaraRadera
  54. как здорово! спасибо большое!

    SvaraRadera
  55. Nu är jag inne på min tredje giraff enligt ditt mönster! Tack för att du delar med dig, och tack för att du hade så bra beskrivningar i mönstret! Hälsn. från Vasa/Finland.

    SvaraRadera
  56. Tackar så mycket för mönstret, helt underbart.
    Har gjort ett par giraffer nu till vänner , nästkusiner och ja nån till, alla är jätteglada för de galna girafferna :-)
    Giraffer finns att skåda på min blogg ;-)

    SvaraRadera
  57. Nå er min giraff endelig ferdig! :) Den ble ikke 100% perfekt, men den er sjarmerende og utrolig søt!

    Her kan dere se den : www.ellemellegiraff.blogspot.com

    SvaraRadera
  58. Hejsan! Var ett tag sedan jag gjorde giraffen men tänkte att det kanske är kul om du får se resultatet, det finns här http://pysselpinglans.blogspot.com/2011/01/giraffen.html =)=)

    SvaraRadera
  59. Hej!
    Nu har jag också virkat en giraff! Tack för mönstret. Men dina blev finare =)
    http://ciccisnotebook.blogspot.com/2011/06/min-giraff.html

    SvaraRadera
  60. tack för mönstret! blev precis klar idag och gav bort den som en present till en god väns lilla son, som blev super glad och jag fick massvis beröm för min variant. tack än en gång! det blir flera giraffer i framtiden garanterat!

    SvaraRadera
  61. Hej! Nu är min giraff färdig=) Har inte virkat sen man gick i skolan så det var till att börja om o lära sig allt från början, men gick bra sen o virka till din braiga beskrivning=) Tack! Här kommer en länk till den: http://traningsfreak.blogspot.com/2011/07/esteban.html

    SvaraRadera
  62. Hej!
    Nu har jag virkat min tredje giraff utifran ditt monster. Jag har ingen blog men du kan se bilder pa Ravelry. http://ravel.me/sofia81knits/3zgaj Jag minskade den med ca 20 procent i storlek. Denna blir en present till en liten flicka som fods om tva veckor. De andra tva har mina syskonbarn fatt. Tack for en toppenbeskrivning!
    Sofia

    SvaraRadera
  63. Urgulligt mönster! Här är mitt försök till att få till något lika gulligt (det gick sådär!).
    http://drillemor.wordpress.com/2011/08/03/giraffmiraklet/

    (Ledsen om det blev många kommentarer nu, samarbetar inte riktigt...)

    SvaraRadera
  64. Hei!
    Jeg hekler giraffen nå, og den blir så fin! Men jeg synes beina var litt vanskelige å sy fint på. Så den vil ikke stå av seg selv, har du noen gode tips?

    Mvh Marit
    maritfuglen.blogspot.com

    SvaraRadera
  65. Maritfuglen: Du kan kanske virka lite tjockare ben.

    SvaraRadera
  66. Jeg får prøve på nytt tror jeg.. Hva slags garn har du/ dere andre brukt? Jeg brukte stort sett Mandarin Petit, men kanskje det er for tynt? Synes den står så dårlig, men skal prøve med litt tykkere garn og hekle strammere. Ellers ble den kjempefin! :)

    SvaraRadera
  67. Her er min giraff :)

    http://maritfuglen.blogspot.com/2011/10/endelig-ferdig.html

    SvaraRadera
  68. Har gjort ännu en giraff med det här mönstret som grund. Det är verkligen ett supermönster! :) http://drillemor.wordpress.com/2011/10/27/undrens-tid-ar-inte-forbi/

    SvaraRadera
  69. Nu börjar jag känna mig tjatig! Men nu blir det nog inte fler på ett tag. Här är Affe den Tredje: http://drillemor.wordpress.com/2011/12/08/giraffen-affe-den-tredje/

    SvaraRadera
  70. Hej. Tack för ett underbart virk-recept! Din fina giraff är omåttligt poppis här hemma och jag har gett ut virk-receptet till många av mina vänner. Nu har jag även skrivit om det på min blogg och länkar såklart hit. Tack för den fina giraffen. Min röd- och vitrandiga giraff heter Gunnar och är nästan 60 cm hög!

    SvaraRadera
  71. Anna-Klara Hvittfeldt21 februari 2012 kl. 19:56

    Tack för mönstret! Jag virkade en giraff och gav bort den i doppresent och den gjorde stor succé. Jag döpte den till Charlie.

    SvaraRadera
  72. Tusen takk for kjempe flott oppskrift:-)

    SvaraRadera
  73. Här är min giraff!

    http://annaklarahv.wordpress.com/2012/04/03/giraffen-charlie-av-anna-klara-hvittfeldt-4/

    SvaraRadera
  74. Hej,
    har nästan virkat klart min giraff och mönstret fungerar jättebra. MEN jag har lite svårt att få ihop det du skriver om ihopvirkningen av huvud och kropp. Närmare bestämt "Börja virka pá kroppen med början mitt bak (pá ryggen) och virka fast huvudet, minska 2 fm i varje varv i skarven mellan huvud och kropp." och det du sen skriver om varv 1 osv.

    /Lisa

    SvaraRadera
  75. Å, vill virka giraff ju, så fin.

    SvaraRadera
  76. Förstår varken öronen eller hornen. När man gjort en magisk ring blir det ju runt? Men dina öron verkar vara avlånga? Vad sjuttsingen gör jag för fel undrar jag...

    SvaraRadera
  77. Virka ihop 2 och 2 fm. Hornen, det varvet förstår jag inte?

    SvaraRadera
  78. Är det här en bra nybörjar virkning?!;)

    SvaraRadera
  79. Hej, jag är en nybörjare som tycker att det här mönstret verkar kul. Men jag vet inte hur man virkar 4 fm i en m. Kan nån snälla föklara?

    SvaraRadera
  80. Hei:) Her er min sjiraff : http://instagram.com/p/XpclpXvINM/

    SvaraRadera
  81. jätte söt! Ska kanske bli en julklapp..........:-)

    SvaraRadera
  82. Hej! Vet ni hur mycket garn gick åt ca?

    SvaraRadera
  83. Hej, fantastiskt rolig giraff som kommer bli första julklappen till min brorson.
    Har virkar kroppen och kommit till en bit på huvudet och ska nu virka ihop dessa två delar. Vet dock inte hur jag ska göra detta? Kan någon förklara?

    SvaraRadera
  84. Hej, vet inte om du fortfarande kollar den här bloggen men jag får i alla fall det inte och gå ihop..har väl troligtvis bara fått nåt hjärnsläpp men tänkte jag måste fråga ändå och se om nån svarar =P när jag gör kroppen och är på slutet på varv 5 så står det att jag ska virka 28 fm och så hamnar jag mitt bak, men jag hamnar inte mitt bak då, om jag gör 26 fm istället hamnar jag mitt bak..när jag sedan har minskat alla klart står det att man ska ha 30 m kvar men jag har 32 =P vad gör jag för fel?

    SvaraRadera
  85. jätteroligt initiativ att lägga ut mönster såhär för andra att njuta av. tusen tack!

    SvaraRadera
  86. Har nettopp heklet en sjiraff etter ditt mønster! Tusen takk for at du deler!

    SvaraRadera
  87. Tack för jättefint mönster!!! Din gul-vit-brunrandiga var så fin att jag gör en precis likadan. Kul att virka den här och det blir garanterat fler.

    SvaraRadera
  88. Hi!
    I love this pattern. Thank you so much for it. I have made about 7 (for friends and family) in the last ten years. I keep telling myself I should make other animals, but i keep coming back to these funning giraffes Everytime I start one again, I am excited to see how this one turns out. :-)

    SvaraRadera