Sidor

fredag 28 augusti 2009

MÖNSTER TILL SMULTRONSTRÁ


Har fátt frágan om jag kan lägga ut mönstret pá smultronstráet.
Eftersom jag har virkat efter en bild jag ság hos Pennys House var jag ju tvungen att frága henne.
Hon sa att det var helt OK. Och det tycker jag var bra. Delad glädje är dubbel glädje, eller hur? Tack Nilla!!

SMULTRON:
Varv 1: gör en magisk ring med 6 fm ungefär 1 m in pá tráden ( 1) ( detta ska sen användas som fyllning)
Varv 2: virka 2 fm i varje fm = 12 fm
Varv 3 - 5 : fm
Varv 6: virka 1fm i 2 fm ( dvs minska) = 6 fm. Gör en sm och klipp av tráden ( 2). Vänta med att fästa tráden.

Stoppa smultronet med den meterlánga tráden ( 1). Det är lite pilligt men med hjälp av virknálen gár det.

Sy nu ihop hálet och fäst tráden ( 2).

Virka 10-12 stycken


GRÄSSTRÁ:
Virka 25 lm.
Virka 3 st i varje lm. ( Det blir en spiral)
Fäst tráden och klipp ( ca 1.5 m láng trád)
Trä pá alla smultronen.
Virka 15 lm,
Virka 15 fm
Trä tráden genom smultronen en gáng till och fäst trádarna.

17 kommentarer:

  1. Tack för ett fint mönster. Ett par sådana här måste ju virkas till nästa sommar! :)

    SvaraRadera
  2. Å tusen tack snälla du! Nu måste jag virka, både din giraff och smultron! :))
    Ha en riktigt skön lördag!

    Stor kram, Annelie

    SvaraRadera
  3. Hej och tack så mycket för mönstret! Här är ytterligare en som garanterat kommer virka smultronen, vet bara inte hur jag ska hinna med allt jag vill göra. Tack för en fin blogg! /Johanna

    SvaraRadera
  4. Gu vad underbart! Det här måste jag göra...
    Tack och kram/Veronica

    SvaraRadera
  5. Grymt att du var så snabb med att lägga ut mönstret. Hade börjat fundera hur Pennys House och du gjort, men nu blev ju lösningen serverad.

    Har huvudet kvar att virka på din giraff, sedan bara monteringen. Ska bli kul att se hur den blir när den är färdig.

    SvaraRadera
  6. Jag använder Drops Muskat, till kudden med en enda mormorsruta. Det är ju lite blankt och inte supermjukt, men jag hade aldrig prövat det förut och det finns som sagt i många fina färger. :)

    SvaraRadera
  7. Åh vad fint måste testas. Funderar på hur jag ska få in ett smultronstrå i min scrapbooking..

    SvaraRadera
  8. Hehe jag som inte kan virka/sticka gick bet på det där med magisk ring. Men det var väl det jag visste, virkning är magi! :)

    SvaraRadera
  9. Tack för mönstret!! De är jättefina, ska prova på att göra dem en dag!!

    SvaraRadera
  10. Hundbilderna är nog tur. ;) Men helt ärligt tyckte jag det var jättesvårt i början, hennes ögon syntes inte och det blev jättekonstigt i den svarta pälsen. Nu försöker jag:
    1. Få henne att sitta åtminstone liiiite still.
    2. Fota i skuggan i dagsljus utan blixt. ;)

    Skulle vara väldigt väldigt roligt att se din hund! I alla fall en liten del... ;)

    SvaraRadera
  11. Det borde redan finnas många smultronstrån hemma hos dem som hittat hit. Tack för att du lade ut mönstret, för annars hade det nog dröjt längre innan jag tog mig an denna fina skapelse :)

    SvaraRadera
  12. Blev precis färdig med mitt smultronstrå. Kommer bli en julklapp.
    Dock fick jag inte till toppen lika snyggt som du. Men övning ger färdighet ;)

    Tack!

    SvaraRadera
  13. Hej smultronet är helt underbart. Får jag lägga ut det på min blogg. Vi är ett glatt gäng, Stickorna heter vi!/MVH Chris

    SvaraRadera
  14. Hej
    Har hittat dig och ditt smultronstrå, har nu tillverkat ett, och det ska blir ett till som ska ges bort. Trevligt att du delat med dig ditt mönster. Bra råd att fylla med garn då lyser inte vadd igenom. Lite pilligt med att få ihop de små smultronen. Smultronstråna känns barndom och sommar. Tack för mönstret.
    Margit

    SvaraRadera