Sidor

söndag 23 januari 2011

MÖNSTER TILL PRICKIG KUDDE



Ság den här kudden i ett inrednings-program. 
Här har ni mönstret till min version.

 Bild 1                        
 Bild 2
 Bild 3

RUNDA BITAR: ( se bild 1)
Lägg upp 4 lm och slut med sm
Börja varje varv med 2 lm och avsluta med 1sm . (Det sista vita varvet börjas med 1 lm)
Varv 1; Virka 2 lm ( =1º st) och 11 st = 12 st
Varv 2; Virka 2 st i varje m = 24 st
Varv 3; Öka 1 st i varannan m = 36 st

Byt till vitt garn
Varv 4; Virka fm, öka  i var tredje m = 48 fm

Fäst tráden och spara en bit att sy ihop med.

FYRKANTIGA BITAR: (se bild 2)
Lägg upp 4 lm och slut med en sm
Varv 1; Virka 2 lm (= 1º st) och 11 st = 12 st
Varv 2; *Virka 2 fm, ( 1 st 3 lm 1st i samma m ( = hörnet)* upprepas 4 gánger.
Fäst tráden och spara en bit till att sy ihop med.

Jag har gjort 40 runda bitar och 28 fyrkantiga bitar.
Lättast att fästa de runda för sej i lánga rader och sen fästa ihop dem med de fyrkantiga.
När alla bitar är ihopsydda virkas det runt tills kuddfodralet  blir fyrkantigt

Virkas med fm tills man kommer mellan de runda  (se bild 3) dá det virkas med 3 st första varvet, 1 hst, 5st, 1 hst i andra varvet och sista varvet st.

Sy ett kuddfodral och sy fast det virkade pá.
(Orginalet har virkad baksida)
        
      

27 kommentarer:

  1. Åhhh mange tak for mønstret. Nu ved jeg hvad jeg skal lave idag, den er så flot din pude. Dejlig Søndag til dig :o))

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅÅH, tack så väldans mycket :-)! Ska absolut göras nån dag :-)! Störtgillar dina fina kuddar ju :-)! Tack igen :-)!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad snällt av dig att lägga ut mönstret. Jag har beundrat kuddarna länge o funderat på att virka en necessär till mig själv av cirklarna. De verkar kunna funka till det eftersom de är väldigt täta. Tusen tack för möjligheten!

    SvaraRadera
  4. Tack så hemskt mycket för att du lagt ut mönstret! Jag ska genast sätta igång med en tror jag. :)

    SvaraRadera
  5. Jätte tack! Nu ska här virkas kuddar =)

    SvaraRadera
  6. Takk for at du deler mønster med oss bloggere:)..
    Putene dine er jo fantastisk fine:)

    Ha en fin søndag videre

    Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  7. Tack så hemskt mkt! Jag satt igårkväll och fösökte påta ner en beskrivning själv men lade ned projektet en stund och här kommer du med det som på beställning ;)
    Tack tack

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket.
    Jag har börjat så smått, förstorade bilden och räknade och försökte få ihop det. Fyrkanterna var lite kluriga men NU blir det fart.
    Skitsnygga!!!

    //Liselotte :D

    SvaraRadera
  9. Dom är så dina men jag vågar inte.... Tänker på en filt i ditt mönster. Kanske jag törs till sommaren och detta blir mitt sommarprojekt ;) Kram!

    SvaraRadera
  10. Vad du är fixig och trixig. Jobbar som en tok med Emmy's quilt. Ungarna är ALLIHOP hos en kompis och det är T Y S T i huset. Aaaahhhh! JObbar på Emmys täcke. Så härligt att göra!!! Kanske blir det lite över till en give away... Ska funderar på den. Och din prickiga kudde skulle ju vara dösnygg på Emmys täcke inser jag just. Fullträff där i färgskala och allt. Kram!

    SvaraRadera
  11. Lysande! :) Den är verkligen snygg!

    SvaraRadera
  12. SÅÅ snygga. Måste göra dessa. Ett sängöverkast kanske och en filt till lillan. Tusen tack för mönstret =)

    SvaraRadera
  13. Åh om jag bara hade varit lite bättre på att virka!! De är så fina.

    SvaraRadera
  14. Hej!!
    Vilka jättefina kuddar du gjort!!!
    Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  15. Kuddarna är verkligen jättevackra!!! Vilken strl på nålen har du använt för att få denna strl på kudden?

    SvaraRadera
  16. Jag ska ge mig i kast med att virka en likadan kudde! Här finns mkt inspirerande att välja på :)
    HAr idag dragit ut en visdomstand så då tyckte jag att jag var värd garn till en prickig kudde :)

    SvaraRadera
  17. AnnaL: virknál 4.

    Tack alla för fina komentarer och kul att ni gillade den.

    SvaraRadera
  18. hello! i've just followed your blog. i love it! i use google translate, so i don't know if everything translates correctly, but i love what you make!

    SvaraRadera
  19. Tackar så mycket för mönstret, underbar kudde du gjort och som jag beundrat ett tag. Har funderat på mönstret, men tackar ödmjukast över att du lagt ut det så jag slipper fundera ut det själv :)
    Mvh/Therese

    SvaraRadera
  20. Tack för mönstret! Jag virkar i rosa, ljusgrönt och vitt!

    SvaraRadera
  21. Du är så otroligt kreativ och gör så fina mönster, och jag är så tacksam för att du delar med dig av dem så att vi andra också kan skapa lika vackra saker :) Tusen tack för det!

    SvaraRadera
  22. Vad har du använt för garn? Det är så fina färger.

    SvaraRadera
  23. Kjempefine puter i nydelige farger, en sånn må jeg bare lage :) Tusen takk for at du legger ut mønster :))
    Bente

    SvaraRadera
  24. Beautiful! Could you please give me an English translation for the pattern? Thanks! Marianna

    SvaraRadera
  25. hej! jättefina kuddar! en fråga bara, är det bomullsgarn du använt, typ "PUNTO" och vilken nål 3 eller 3,5?
    tack!

    SvaraRadera
  26. Jättefint mönster. Hur har du virkat ihop delarna? Hur många maskor sitter cirklarna ihop med tex..?

    SvaraRadera