Sidor

söndag 9 januari 2011

MÖNSTER TILL LJUSLYKTOR.


IKEA´s ljuslyktor Tindra med ny klädsel.

Lägg upp 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
Avsluta alla varv med 1 sm

Varv 1: 2 lm ( första stolpen) 11st slut med 1sm = 12 st
Varv 2: 2 lm 2st i varje m = 24 st
Varv 3: 2 lm öka varannan st = 36 st
Varv 4: 2 lm 1st i varje m
Varv 5: 5 lm (de 2 första lm = första st)1 st i 3dje maskan, *3 lm 1 st i 3dje m*
Varv 6: 2 lm (= första st) 2st i luftmaskbágen, 1 lm, *3 st i lmb 1 lm*
Varv 7: lika som varv 5
Varv: 8: lika som varv 6
Varv 9: lika som varv 5
Varv 10: lika som varv 6
Varv 11: 1 lm 2fm 1 picot ( 3 lm ta ihop med 1 sm), *4 fm 1picot*

27 kommentarer:

  1. Tjingeling pinglan. Jag har samma drömmar som du. Ett hem där inget klutter finns, allt finns på sin speciella plats och det som finns i blickfånget är bara vackra blommor, dekorationer och upp-puffade kuddar som ligger perfekt i soffhörnan. Men det finns ju inte. Jo förresten det finns, hos såna som inte har barn (valt eller inte valt, ensamma är dom ialla fall) och där är allt perfekt. Som på bild i en inredningstidning.

    Vi vanliga vi kan hitta spännande saker såsom en Polly Pocket i besticklådan eller en legomotorcykel i skafferiet, en strumpa bredvid den vackra amaryllisen i blom och Ooops. Någon satte en kossa, en gris och en konstig rymdvarelse i mossan runt dess fot som dekoration. Suck. Skolväskor, legobitar, hårsnoddar, kläder, leksaker, vante, väldigt viktig oidentifierbar liten grej som måste sparas av någon outtalad anledning... Nej, ditt hem är nog som mitt och som majoritetens. Och faktiskt så är det ju mysigare. Då finns det iallafall liv. Som i filten. Vad trist med en död filt. Nej,levande ska den vara. Nu babblar jag på som vanligt.

    Fick en sån där cutting mat, cutter och linjal i julklapp. Lånade av en vän innan. Att skära tygerna är helt super truper enkelt och fort gjort. I början var det lite svårt men nu börjar jag hitta tekniken. En bra investering om du vill göra fler lapptäcken. Hur blev det nu med quiltningen på ditt täcke? Ska du visa bild sen?

    Nästa projekt blir en filt till lilla Emmys rum.

    Virkarmen är så där. Typ 90% bra. Har tagit fram mitt gamla virkprojekt faktiskt och virkar en ruta om dagen nu. Ska skriva om det i veckan tänkte jag. En sån där "kappa" till IKEAs ljushållare skulle jag väl kunna få till... Trist att du inte hittar några bomullsgarner. Men snart är det ju vår. Kan du inte beställa på nätet? Ta dte lugnt med axeln. Jag hoppas min arm är frisk till våren men det vet man ju inte. Ibalnd kan det ta 1-2 år att bli helt bra med såna här skador... TRist.

    Okej, dags att natta barn. Imorgon är det skola igen. Skönt att återgå till vanliga rutiner. Skollov i all ära men efter en vecka så suger det faktiskt med rastlösa barn... Kram så här på söndagskvällen

    SvaraRadera
  2. JAg skrev en roman, klickade iväg den till dig och då stod det "Request to long". Och sen raderas alltihop. Och nu orkar jag inte skriva en ny roman så kort:

    Jag har samma drömmar som du om ett perfekt klutterfritt hem.

    Jag fick tygskärare, matta och linjal i julklapp och det är super! Bra investering.

    Nästa projekt blir ett lapptäcke till Emmys rum i rött och rosa.

    Armen är typ 80-90% bra. Har tagit fram ett gammalt projekt och virkar en miniruta varannan dag. Ska blogga om det i veckan tänkte jag.

    Ta det lugnt med axeln din, bra med små projekt som dina små lyktkoftor. Söta.

    Ja det var väl typ det fast första gången var det riktigt klurigt och roligt skrivet... Så kan det gå. Ha ha ha!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Och nu såg jag att kommentaren gick igenom ialla fall. Nu blir det många kapitel här på din blogg. HA HA HA HA HA!

    SvaraRadera
  4. Ja men hallåååå! Måste du skicka såna där spännande länkar? Nu kan jag aldrig somna ikväll. Jag var ju bara tvungen att lägga till henne i min blogglista. Superskön stil.

    SvaraRadera
  5. Underbara små ljuslyktor! Tack för fina mönstret :)!

    SvaraRadera
  6. Anki/Klockargården10 januari 2011 kl. 09:31

    Så fina ljuslyktor o tack för att du vill dela med dig av dina mönster!!Man blir så himla inspirerad och har lånat lite mönster av dig tidigare,som tex giraffen.Den blev en uppskattad julklapp till en liten tös.Allt gott!:)

    SvaraRadera
  7. Ååå va fint, roligt att göra i olika färger ox¨å. Har just gjort som en prinsesskrona i silver kring en lykta, su blir det dessa nästa gång = ) Men vilken strl på nål har du använt för att få dem att passa? Har du stärkt dem?

    SvaraRadera
  8. Nál 3,5 och jag har inte stärkt dem, men det blir nog ännu bättre om man gör det.

    SvaraRadera
  9. Ok 3,5, bra att veta för man vill ju gärna att strl passar till lyktan = ) De är verkl jättefina, vill börja göra dem typ nuuu ; ) Få se om jag stärker eller inte. Tack för ditt mönster!

    SvaraRadera
  10. Virkade en igår med nål 3,5, jag tyckte den blev lite stor, ska göra ett nytt försök med virknål 3. Är det fler som hunnit göra dem, vilken strl på nål använde ni? Är det den lilla ljuslyktan från Ikea som rymmer lite drygt 1 dl du använder eller den större som finns nu?

    SvaraRadera
  11. Gillar dina lyktor!
    Och vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera
  12. AnnaL ; har inte mätt men tror att dom rymmer ca 3 dl

    SvaraRadera
  13. Ok då förstår jag varför min blev för stor. Har nu virkat i nålstrl 3 och det blev mkt bättre. Ska testa att stärka den nu = )

    SvaraRadera
  14. Det kanske är något att posta till ikeahacker.com
    jättefint och något alla kan göra!

    SvaraRadera
  15. Vilka söta lycktor!
    Man blir direkt inspirerad att göra sådan ;)
    Lägger till dig på min blogg så jag kan följa dig!
    /Marina

    SvaraRadera
  16. Tack sötaste du för att du inspirerar så mycket! Dessa är ju perfekta att göra om man som jag lätt påbörjar liiite för stora projekt och behöver något att varva med:)

    Kram

    SvaraRadera
  17. Tack för ett underbart mönster, har virkat en lykta nu och fler lär det bli!
    Såhär blev mitt första försök:

    http://leamonskapar.blogspot.com/2011/02/lite-virkat.html

    SvaraRadera
  18. Hej svejs!
    Oj, nu väckte du min virklust igen (den har varit bortblåst ett tag). Tusen tack, kära du :) Har redan börjat virka på dessa.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  19. Hej!!

    Jag är helt nybörjare på att virka, vilket garn använder du?? Och är detta för svår för en som inte kan så mycket har du något lättare att börja med??

    Tacksam för svar!!
    Mvh Milla

    SvaraRadera
  20. Vilka fina lyktor! Tack för mönstret! Mvh Cicci H

    SvaraRadera
  21. Oj vad fina, men vad är en picot??
    Hälsningar Karin-Ida

    SvaraRadera
  22. Supersøte lykter! Disse må jeg prøve. Tror jeg velger meg rødt garn slik at se blir fine til jul:-)

    SvaraRadera
  23. Så søte :) De skal jeg jammen hekle til moren min.
    Tusen takk for oppskrift :)

    SvaraRadera
  24. Please let me know what luftmaskbágen means. Did not translate to English. I live in California and want to make some of these.
    Also wondering what means on Row 6 at end *3 dc in ch 1 LMB* What is LMB
    Then in Row 11.. 2fm what is fm

    These are so lovely. Thank you

    SvaraRadera