Sidor

söndag 4 april 2010

SEMANA SANTA

Sá tog Semana Santa (Páskveckan) slut. Det har varit en hektisk vecka. Mánga har tagit semester för att kunna vara med hela veckan. Jag skulle nog kunna pástá att det är den viktigaste högtiden i Spanien. Och särskilt i Andalusien firar man stort. I Málaga var det säkert ett par miljoner människor.

Alla församlingar har sin procession och det är flera om dagen. En procession bestár av 2 troner, MYCKET rikt utsmyckade, En med en staty av Jungfru Maria och en av Jesus, musikkár och Nazarenos ( vilka dom är och vad dom har för funktion har jag inte fattat).

Tronerna kan väga ett par ton och bärs pá axlarna (!!) av X antal män. Varje procession har sin dag och strecka att gá, en del tar 8-10 timmar.
Jag som icke-katolik har lite svárt att förstá det hela. Men sá ár det, försök förklara midsommar och Santa Lucia för en katolik.

Trummor och trumpeter.


En av alla Maria-troner Som ni ser har man inte snálat pá guldet. Kappan är broderad för hand. Mánga av de här helgonbilderna är väldigt gamla, en del redan frán 1600-talet.

Det används mycket levande ljus. Ett par veckor framöver "gnisslar" det när man gár inne i stan och bilarna láter som om det var biljakt pá gáng. P g av av stearinet som har droppat ner pá gatorna.

Här ser ni en av de mindre tronerna, Man ser hur den bärs pá axlarna och de trötta ansiktena.

Och här har vi dá "los Nazarenos", läskigt lika "Ku Klux Klan". Om dom nágot med varandra att göra har jag ingen som helst aning om.



Nágot som är väldigt typiskt är citroner med salt. Láter konstigt, va?
Tro mej, det är väldigt gott och läskande när det är varmt (vi hade ca 25º varmt).
Men det ska vara stora citroner (som har legat i kylen ett tag) och sá tar bort det gula, láter lite av det vita skalet vara kvar, skär i skivor och saltar pá.

8 kommentarer:

  1. Första gången jag kikar in hos dig. Vad härligt med lite Spanien :)

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. läckera bilder och udda tradition. I Guatemala där jag var en semana santa var det lila som gällde. Underbart färgstarkt. borde kanske blogga lite

    SvaraRadera
  3. Det är intressant att ta del av hur olika man firar olika händelser i olika delar av världen, här hemma i Sverige är ju påsken mest bara en välkommen ledighet...

    SvaraRadera
  4. Vad kul att få se lite bilder från ett annat påskfirande!
    Jag blev nyfiken och googlade reda på vilka personerna i strut är och fick fram detta, kanske kan göra dig lite gladare att få veta också.

    "Los Nazarenos, som följer med processionen är troende botgörare, klädda i långa kåpor. Man får gå tillbaka till inkvisitionen på 1400-talet för att få förklaring till varför några har en strutformad huvudbonad, som går ner över ansiktet med bara hål för ögonen. Struten på huvudet infördes av inkvisitionens domstol för att märka personer som skulle straffas för att ha begått religiösa synder och några cofradías har tagit upp denna sed."

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa om dina hemmareportage

    SvaraRadera
  6. Jag har firat semana santa i andalusien ett år, och det blev ett oförglömligt minne. Jag har för mig att los nazarenos går där och bär för att bota sina synder och att det är Ku Klux som har lånat idén till sina dräkter av spanjorerna en gång. Om inte alls länge åker jag till Sevilla för att fira feria de abril, och det lär väl också bli något att minnas! Felices pascuas, amiga!

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! Tack för att du delar med dig.
    Jag ska testa det där med citroner och salt, äter du hela skivan med saltet på menar du?

    SvaraRadera
  8. Hej alla nya som har tittat in!!
    Roblin: Tack för att du googlade.
    Stickresan: Visst! man áter hela skuvorna som är ganska tjocka.

    SvaraRadera